söndag 14 augusti 2011

Vaniljkräm

Varför har jag aldrig gjort egen vaniljkräm tidigare? Det gick ganska snabbt och det var inte svårt och framförallt blev det otroligt gott.

Vill man göra glasskräm av vaniljkrämen räcker halv sats av receptet nedan. Häll i 2 dl ovispad grädde i vaniljkrämen vispa till önskad konsistens. Glasskrämen räcker till ett lager fyllning i en normalstor tårta.


VANILJKRÄM

1 vaniljstång
5 dl mjölk
1,5 dl strösocker
7 äggulor
1,5 dl majsstärlkelse
50 g smör, rumsvarmt

Gör så här:
Dela vaniljstången på mitten och skrapa ut kärnorna. Koka upp mjölken tillsammans med kärnorna från vaniljen och låt även den urskapade vaniljstången ligga med. Ta upp vaniljstången efter uppkoket.

Vispa äggulorna tillsammans med strösockret och majsstärkelsen så att det blir vitt och pösigt. Slå över en varma mjölken samtidigt som du fortsätter att vispa.

Häll tillbaka blandningen i kastrullen och värm upp samtidigt som du vispar kraftigt. Häll över i en kall skål så snart blandningen tjocknat ordentligt. Ha i smöret och vispa krämen tills den är slät. Kyl vaniljkrämen i ett isbad eller i kylskåpet.


Receptet hämtat från A piece of cake av Leila Lindholm

12 kommentarer:

  1. Jag har faktiskt aldrig heller gjort det och jag skäms lite, för jag är säker på att det är mycket godare än att köpa pulvervarianten! Tack för receptet =)

    SvaraRadera
  2. Som sagt man blev överraskad att de inte va svårare och så himla gott!!!

    SvaraRadera
  3. Egen vaniljkräm är det bästa som finns! Jag gör alltid egen, när man väl börjat är de svårt att gå tillbaka till pulvervarianten ;)

    SvaraRadera
  4. Jag med har nyligen gjort vaniljkräm och Leilas är supergod.

    SvaraRadera
  5. Jag har alltid varit tvingad att göra egen på grund av mjölkpulvret som finns i pulvervarianten, men jag tror faktiskt också att hemlagat är godast ^^

    SvaraRadera
  6. Så mycket godare med hemmagjord vaniljsås:) Vi brukar göra en rårörd vaniljkräm som liknar vaniljvispen, vansinnigt god blir den.

    SvaraRadera
  7. Jag har inte heller gjort egen. Får väl också testa. Blir väl godare precis som det mesta man gör själv :-)

    SvaraRadera
  8. Jag har testat två varianter på vaniljkräm men jag blev inte överförtjust. Konstigt tycker jag, det borde verkligen vara mycket godare än köpt, så jag vet inte om jag gjort något fel eller om jag bara är för van vid köpta smaken och har svårt att vänja mig på nåt sätt.. :)
    Fast pulversåsen är inte så god, det finns ju färdigblandad som är godare :D
    Men i glasscreme är det verkligen godare med hemmagjord vaniljkräm!

    SvaraRadera
  9. Jag gör nästan alltid egen vaniljkräm också, väldigt gott, och enklare än man kan tro!

    SvaraRadera
  10. Jag gör också egen vaniljkräm men just i Leilas recept tycker jag att det är på tok för mycket majsstärkelse jämfört med andra recept där det brukar räcka med ett par matskedar. Krämen smakar stärkelse och det känns i konsistensen också, det blir mer som gröt. Jag vet inte varför det ska vara så mycket stärkelse i just detta recept.

    SvaraRadera
  11. Alexandra - Kärlek på tallrik: Ja, det var skillnad mot pulvervarianten.

    Sara: Ja, det var inte alls svårt. :-)

    Ida - Chokladsockerkaka: Ja, det kommer bli fler egenlagade krämer. :-)

    Smulansbakblogg: Precis.

    Sabina: Du har inte gått miste om något, för den hemgjorda är mycket godare. :-)

    Jen: Mycket!

    Mårtenssons kök: Ska kolla om jag hittar ert recept hos er.

    Helena: Jag tycker du ska testa.

    Pernilla - Bli min jäst: Det finns ju god köpt vaniljkräm också så tycker man att den är godast så är det ju jättesmidigt. :-)

    Linda - Bengtssons Baksida: Ja, det blir fler gånger här hemma kan jag lova. :-)

    TårtOlga: Ja, det kan jag hålla med om att den faktiskt smakade lite majsstärkelse. Får prova något annat recept också.

    SvaraRadera