måndag 15 augusti 2011

Riddarborgstårta

Algot fyllde sex år i början av augusti och jag kan inte riktigt förstå att min lille kille har blivit så stor. Förra helgen hade vi kalas med mor- och farföräldrarna för att fira honom. Jag hade åkt på en förkylningen under vår tältsemester och började äntligen känna mig bättre men det fick ändå bli en enklare modell av en riddarborgstårta utan så mycket detaljer.

Jag gjorde en våningstårta men eftersom vi inte var så många som skulle äta av tårtan gjorde jag övre våningen i rice krispies treat. Algot hade valt fyllningar med vanilj och choklad och jag testade att göra egen vaniljkräm som bas till vaniljfyllningen vilket blev väldigt gott.

Vid serveringen satte vi en liten flagga på toppen av riddarborgen.







Tårtan bestod av:
Ljus tårtbotten (22 cm) fylld med glasskräm gjord på hemmagjord vaniljkräm och mörk chokladmousse. Övre våningen är rice krispies treat (15 cm). Båda våningarna är spacklade med italiensk marängsmörkräm och täckta med hemmagjord sugarpaste. Dekorationer gjorda i sugarpaste.

46 kommentarer:

  1. Åhå, det var en fin tårta! Inte alls så enkel variant tycker jag. :) Verkligen snygg.

    SvaraRadera
  2. Enkel säger du? :P Jag tycker den ser jättefin och detaljerad ut!

    SvaraRadera
  3. Superhäftig! Ser väldigt avancerad ut.

    SvaraRadera
  4. Jättefin tårta,och väldigt detaljrik.Låter även jättegott.Hemmagjort är alltid godast.

    SvaraRadera
  5. Vilken häftig tårta, enkel eller inte är väl en definitionsfråga ;-) men verkligen supersnygg! Smart att göra övre delen av RKT.

    Låter gott med egen vaniljkräm, jag är nästan alltid för slö för att ens tänka tanken att göra det själv :-)

    Och grattis till stora grabben!

    SvaraRadera
  6. Vad duktig du är! Den är jätte fin :)

    SvaraRadera
  7. Jättefin tårta =) Är också för lat för att göra egen vaniljkräm trots att jag vet att det är godare, gjorde ju alltid det på restaurangskolan men då var man ju tvungen ;)

    SvaraRadera
  8. Vilken häftig tårta! Vad får du all inspiration ifrån?!

    SvaraRadera
  9. Åååå vad fin tårta. Min son önskar sig också en riddarborgstårta när han fyller år. Håller med dig om att tiden går snabbt. Imorgon börjar min lille kille i förskoleklass. Känns lite skrämmande att han redan är så stor.

    SvaraRadera
  10. Gud vilken fin tårta! Hur har du gjort stenarna slottet är byggt på? Tycker den ser ganska avancerad ut :-)

    SvaraRadera
  11. Väldigt läcker tårta! Bra jobbat :D

    SvaraRadera
  12. Nej vad snygg, verkligen häftig, din grabb måste ha varit överlycklig =D

    SvaraRadera
  13. Fantastisk! Måste vara varje lillkilles dröm att få en sån tårta!

    SvaraRadera
  14. Tokfin tårta! Kan tänka mig att grabben blev glad!

    SvaraRadera
  15. Wow! Cool!! Men så himla enkel ser den inte ut att ha varit att göra. :o)

    SvaraRadera
  16. Supersnyggt som vanligt, en riktig dröm för småkillar :)

    SvaraRadera
  17. Veldig, veldig fin kake! Gratulerer med seksåringen :)

    M:)

    SvaraRadera
  18. Ååå vilken fin tårta. Grattis Algot på 6 årsdagen i efterskott :) Då har ni också snart skolstartsdags hos er :)

    SvaraRadera
  19. Vilket litet mästerverk! Himla fin mus! :)

    SvaraRadera
  20. Enklare modell? Ja, det beror väl på vem man frågar:) Så himla fin är den i alla fall!

    SvaraRadera
  21. Vilken fantastisk tuff tårta. Jättefin verkligen. Kan tänka mig att Algot är så himla nöjd med sin bakande mor :-)

    SvaraRadera
  22. Vilken läcker tårta! Riktigt kul idé!

    SvaraRadera
  23. Gud vad fin den var! Precis som min son önskar sig till sin födelsedag....får nog börja träna nu ;-)

    SvaraRadera
  24. Helt fantastisk !! den måste vara alla småkillars dröm :) Kram

    SvaraRadera
  25. Vilken underbar tårta! Uppskattades säkert av både födelsedagsbarn och kalasgäster! :)

    SvaraRadera
  26. Tack snälla Erika för ditt svar! Alltid skönt att få reda på hur andra gör :)
    Grymm tårta du gjort också. Imponerande!!

    Kram Cecilia

    SvaraRadera
  27. Tårtan är ju helt underbar, förstår att Algot blev glad för en sådan fin tårta =) Kika gärna in på min matblogg och tävla i min 1 års tävling =)

    SvaraRadera
  28. Oj oj oj, helt otroligt fin tårta! :-) Du verkar ju inte kunna misslyckas med någonting. Grattis i efterskott till Algot! :-)

    SvaraRadera
  29. Vilken otroligt fin tårta du gjort!

    SvaraRadera
  30. Tove: Tack så mycket!

    Sabina: Tack!

    Mamma K: Tack! Enklare än den ser ut kanske. :-)

    Smulansbakblogg: Tack!

    Smilla: Tack!

    Maria: Tack! Ja, jag tyckte att det skulle bli för mycket tårta om jag gjorde tårtbotten i båda lagren.

    Hovkonditorn: Tack!

    Milli: Tack!

    Sara: Tack!

    Remsan: Tack! Vet inte vart inspirationen kommer ifrån... ibland bara poppar idéerna upp. :-)

    Helena: Tack! Algot började förskoleklass idag, det kändes stort (för mig i alla fall, Algot verkade inte tycka att det var så märkvärdigt).

    Linda - Bengtssons Baksida: Tack! Sidorna är gjorda med en mönstermatta med stenmursmönster, väldigt smidigt. :-)

    Tina: Tack!

    Alexandra - Kärlek på tallrik: Tack!

    Monica: Tack!

    Here comes sugar: Tack!

    Ida - Chokladsockerkaka: Tack!

    Carina - Bakkonst: Tack!

    Anna: Tack!

    Monica: Tack!

    Therése: Tack! Ja, Algot började förskoleklass idag. :-)

    Tina N: Tack!

    Bakverk och annat - shawen: Tack!

    Åsa - muffins och annat mums: Tack!

    Lotte: Hihi... det sa sonen också. :-)

    Mårtenssons kök: Tack! Den kanske ser mer avancerad ut än den är. :-)

    Lisa - Sockerrus: Tack! Jo, det har nog sina fördelar att ha en bakande mamma ibland. :-)

    Sannas Goda: Tack!

    Cupcakesfluffan: Tack!

    EmEm: Tack!

    Fröken M: Tack!

    Annica - annicake: Tack!

    Bullmamma: Tack!

    Cecilia: Varsågod! Och tack!

    Coquina: Tack!

    Carro: Tack!

    SvaraRadera
  31. super cool tårta.. håller med de andra.. enkel?.. den är perfekt

    SvaraRadera
  32. Den är helt fantastisk!!! Tycker som dom andra... Den är långt ifrån enkel tycker jag. Mycket bra jobbat! :)
    Och stort grattis till stora killen!

    SvaraRadera
  33. Fy bubblan vilken häftig tårta. Får jag sno den någon gång? Jag skriver att den kommer från dig i såfall. Otroligt häftig.

    SvaraRadera
  34. Cicci: Tack så mycket! Självklart får du "sno" den. :-)

    SvaraRadera
  35. Gjorde du mönstret efter att du lagt på sockerpastan?
    Jag köpte en mönstermatta och gjorde mönstret innan jag la på sockerpastan och det blev absolut inte bra..

    SvaraRadera
  36. ca_milla: Jag täckte sidorna först och då hade jag tryckt mönstret på en lång utkavlad bit sugarpaste. Sen la jag på locket. Tror inte att det funkar att trycka dit mönstret innan om man tänker täcka hela tårtan på en gång. Har inte testat att trycka mot sidan när tårtan redan är täckt, men det kanske fungerar det också.

    SvaraRadera