fredag 12 augusti 2011

Krusbärskaka

Jag fick lite krusbär av mina föräldrar och då passade jag på att baka med dem. Det blev bland annat den här krusbärskakan. Kakan blev jättegod och krusbären gjorde kakan lite syrlig i smaken. Jag gjorde egen vaniljsås som jag serverade till och det blev mycket gott.

Har ni något tips på vad man kan göra med krusbär?



KRUSBÄRSKAKA

1 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
0,25 tsk äkta vaniljpulver
1 ägg
50 g smör
0,5 dl mjölk
1-2 dl krusbär

Gör så här:
Skölj och rensa krusbären. Häll alla torrvaror i en matberedare och kör runt kort så att det blandar sig ordentligt. Ha i smör i mindre bitar, ägg och mjölk och kör matberedaren snabbt tills allt blandat sig. Häll smeten i en form, ca 22 cm i diameter. Tryck ner krusbären i smeten. Grädda i 20-25 minuter i 200 grader i mitten av ugnen. Prova med en provsticka, kakan är klar när stickan är torr.

Har du ingen matberedare så kan du vispa ihop ingredienserna med elvisp, se då till att smöret är rumsvarmt.

14 kommentarer:

  1. Ser riktigt smaskigt ut. Kan tänka mig att de blir gott med den syrliga smaken

    SvaraRadera
  2. krusbärskaka har jag aldrig smakat :) ser jättegod ut iaf! Jag gjorde krusbärsmarmelad förra året -supergott ihop med ost o kex ;-)
    -Lotte

    SvaraRadera
  3. Åh krusbär är så gott, har dock inget bra recept att komma med :)

    SvaraRadera
  4. Vad det låter gott! Krusbär är ju så gott. Krusbärssylt är jättegott, speciellt som efterrätt med en skvätt grädde (ovispad). En enkel och jättegod efterrätt! :)

    SvaraRadera
  5. Åh, men krusbär är ju så gott, det är synd att det inte finns fler recept med dem i! Din kaka ser verkligen supergod ut =D Jag bakade en annan sorts krusbärskaka för några veckor sedan, men jag har inte skrivit om den än upptäckte jag! Hmm, får nog ta och göra det ;)

    SvaraRadera
  6. Allt om mat har recept på skördebröd med krusbär som jag velat testa länge, dock har jag inga krusbär hemma. För att komma till receptet http://www.alltommat.se/recept/Skordebrod-med-krusbar-2738

    SvaraRadera
  7. Det låter riktigt gott! Var länge sen jag gjorde nåt med krusbär, men som barn gjorde min mamma både krusbärskräm och använde det i bakverk.

    SvaraRadera
  8. Låter gott, men just krusbär har jag aldrig bakat med, vi har inte några egna och känner inte någon som har det heller

    SvaraRadera
  9. Instämmer med röster ovan; det låter verkligen som en god smakkombination. Själv har jag aldrig bakat med krusbär, men krusbärsmarmelad hade jag gärna testat - marmelad som ofta är oerhört sött passar sig nog mer än väl till de lite syrligare bären.

    SvaraRadera
  10. Det lät gott!

    Saft eller kräm blir också bra.

    SvaraRadera
  11. Ser riktigt gott ut. Är inget riktigt krusbärsfan, men tror att det beror på att vi åt dem innan de var riktigt mogna när jag var barn. Såg nåt spännande recept med krusbär, tror det var på "Kjerstis mat och prat" kolla in hos henne :)

    SvaraRadera
  12. Sara: Ja, den blev god.

    Lotte: Krusbärsmarmelad lät gott.

    Sabina: Ja, krusbär är gott.

    Matilda: Krusbärssylt har jag smakat hos svärmor och det är gott.

    Alexandra - Kärlek på tallrik: Jag ska hålla utkik efter din kaka. :-)

    Emmelie Johansson - Sweetfactory: Tack, det ska jag kolla in.

    Annica - annicake: Krusbärskräm är gott.

    Cupcakesfluffan: Jag har inte heller egna så jag har dålig koll på vad man kan göra med dem. :-)

    Filippa H: Marmelad låter jättegott.

    Tina N: Krusbärssaft har jag aldrig smakat, det låter spännande. :-)

    Therése: Ja, omogna krusbär är riktigt sura. :-)

    SvaraRadera
  13. Hittade ditt recept igår och bakade kakan. Jättegod! Enkel och snabb också. Tack så mycket! :) Sarah

    SvaraRadera
  14. Eftersom jag är äggallergiker gör jag den utan ägg. Funkar lika bra..

    SvaraRadera