torsdag 4 augusti 2011

Citron- och limebullar

Något av det godaste som finns är nybakade bullar och ett glas kall mjölk. Det här receptet fick jag av min mamma som bjöd på dessa när vi var och hälsade på senast. Bullarna är jättegoda och blir väldigt friska i smaken tack vare citronen och limen.

Ett tips för att inte få torra bullar är att grädda bullarna i pappersformar. Då hindrar man fyllningen från att rinna ut på plåten och istället blir fyllningen kvar i bullen. Efter gräddning kan man som jag gjort ta bort formarna om man vill. Toppingen med strösocker behövs för bullarna är inte så söta i sig själva.





CITRON- OCH LIMEBULLAR
40 st

50 g jäst
5 dl mjölk
150 g smör, rumsvarmt
1 dl strösocker
0,5 tsk salt
1 msk hel kardemumma
14 dl vetemjöl (840 g)

Fyllning:
150 g smör, rumsvarmt
2 msk vaniljsocker
2 citroner, finrivet skal
2 limefrukter, finrivet skal

Pensling:
50 g smör (jag använde vatten)
1-2 dl strösocker

Gör så här:
Mortla kardemumman. Smula jästen och blanda med mjölken. Blanda alla ingredienser och arbeta degen 10 minuter. Låt degen jäsa ca 40 minuter. Passa på att röra ihop ingredienserna till fyllningen medans degen jäser.

Häll upp degen mjölat bakbord och knåda den. Dela degen i fyra delar. Kavla ut varje del till en avlång kaka. Bred på fyllningen kakan och vik degen dubbel. Skär 10 remsor av degen. Tvinna varje remsa och linda till en rund bulle, fäst ändarna under bullen. Lägg bullarna i bullformar och låt dem jäsa i 30 minuter under bakduk.

Grädda bullarna i 8-12 minuter i 225 grader i mitten av ugnen. Låt bullarna svalna på galler under en bakduk. Vid servering penslas bullarna med smält smör (jag använde bara vatten) och doppas i strösocker.

23 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder, de ser supersmaskiga ut! Det är konstigt, jag ÄLSKAR kanel men har svårt för kanelbullar (??), kanske skulle dessa bullar passa mig bättre?

    SvaraRadera
  2. Åh bra tips med formar :D
    de ser jättegoda ut!

    SvaraRadera
  3. ser mumsiga ut.. fina vad de oxå

    SvaraRadera
  4. Kreativt och nytänkande! Måste prova!

    SvaraRadera
  5. Mums, låter fräscht och gott! :-)

    SvaraRadera
  6. Håller med ovanstående, fräscht och gott lät det verkligen, måste testa :)

    SvaraRadera
  7. Detta låter himla intressant :)

    SvaraRadera
  8. Vad gott! Jag älskar ju allt med citron i :=)

    SvaraRadera
  9. Låter väldigt gott och visst ska nybakade bullar njutas med iskall mjölk!

    Hoppas du fåren fin helg,
    Mårtenssons

    SvaraRadera
  10. Låter som bullar helt i min smak, jag älskar allt som har med citrusfrukter att göra, måste provbakas någon regnig dag :)

    SvaraRadera
  11. Låter väldigt gott!

    Jag kollade igenom ditt muffins-arkiv och måste fråga vart du köper dina små muffinsformar?

    SvaraRadera
  12. Alexandra - Kärlek på tallrik: Jag gillar i och för sig kanelbullar men de här är friska och härliga i smaken, kan verkligen rekommendera dem.

    Sabina: De är mycket goda.

    Chanette: Tack!

    Emmelie: Testa gärna.

    Carro: Ja, de smakar mycket gott.

    Mamma K: Testa gärna.

    Cupcakesfluffan: Ja, det är de.

    Bullmamma: De blir väldigt goda.

    Charlotta: Ja, det är gott med citron.

    Mårtenssons kök: Det är inte mycket som slåt nybakade bullar. :-)

    Anna: Ja, prova gärna.

    Ebba: Jag har köpt de flesta av mina muffinsformar hos Klara Form (länk).

    SvaraRadera
  13. Har faktiskt gjort dessa i sommar. Sambon tyckte dom smakade Tom collins drinken :-)
    Dom gick inte riktigt hem hos barnen. Om det var strösockret uppepå som blev jobbigt runt munnen eller om det var för "vuxen" smak på dom vet jag inte. Jag gillade dom massor i alla fall och dina ser supergoda ut.

    SvaraRadera
  14. Du är så duktig på att baka bröd och bullar. Dessa låter väldigt goda! :)

    SvaraRadera
  15. Linda - Leonell: Ja, visst är de goda. Hade inte tänkt på att barn inte skulle gilla dem, min son slukar det mesta i bakväg inklusive dessa. :-)

    Tina N: Ja, de är väldigt goda och friska i smaken.

    SvaraRadera
  16. Låter riktigt gott med limebullar!

    SvaraRadera
  17. Charlotta: Ja, de blev riktigt goda. Inte sista gången jag bakar dem: :-)

    SvaraRadera
  18. dom här ser coh låter supergoda ut

    SvaraRadera
  19. Carola: Jag lovar att de är goda. :-)

    Karin: Mycket...

    SvaraRadera
  20. Mmm, låte super gott! går dom bra att frysa in?? :)

    SvaraRadera
  21. Mikaela: Det går jättebra att frysa dem. Jag frös dem utan socker på, sen penslar jag på med lite vatten och strör på socker när de tinat.

    SvaraRadera