måndag 30 maj 2011

Mandelbakelse med jordgubbsmousse till mors dag

Igår var det mors dag och mina svärföräldrar var på besök. Vi firade dagen med sommarbakelser toppade med färska jordgubbar. Jag utgick ifrån ett recept i tidningen Allt om mat men jag har gjort en mindre sats samt att jag ändrat lite på tillvägagångssättet.

Bakelserna var jättegoda och de kändes riktigt somriga. Det är så härligt att det äntligen är jordgubbssäsong. Snart har vi egna jordgubbar och jag längtar efter att äta solvarma jordgubbar direkt från jordgubbslandet.






MANDELBAKELSE MED JORDGUBBSMOUSSE

Mandelbotten:
75 g smör
175 g mandelmassa
2 ägg
0,5 dl mjölk
1,25 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Jordgubbsmousse:
150 g jordgubbar
0,5 dl strösocker
3 st gelatinblad
1 dl matlagningsyoughurt (jag använde turkisk yoghurt)
2 dl vispgrädde

Dekoration:
Jordgubbar

Gör så här:
Blanda mandelmassa och smör, antingen för hand eller i matberedare. Tillsätt äggen ett i taget. Blanda i mjölken. Blanda vetemjöl och bakpulver i en skål och rör ner det i smeten. Bred ut fyllningen i en form ca 22 cm i diameter. Grädda i ca 25 minuter i 175 grader i nedre delen av ugnen. Låt kakan svalna innan jordgubbsmoussen läggs på.

Lägg gelatinbladen i kallt vatten. Mixa jordgubbarna släta. Värm hälften av jordgubbsmoset tillsammans med strösockret i en kastrull tills sockret smält. Ta av kastrullen från värmen och rör ner de urkramade geltinbladen och låt blandningen svalna något. Rör ihop jordgubbarna från kastrullen med övriga jordgubbar och rör ner yoghurten. Vispa grädden, inte för hårt, och rör ner en tredjedel av grädden i jordgubbsblandningen. Häll över jordgubbsblandningen i den vispade grädden och vänd försiktigt så att allt blandas. Bred moussen över kakan och låt stå i kylskåpet över natten. Skär upp kakan och dekorera bakelserna med färska jordgubbar.

14 kommentarer:

  1. Så gott det ser ut, ja verkligen somriga, nu är det inte långt kvar tills jordgubbssäsongen börjar :-)

    SvaraRadera
  2. Oj det lät riktigt gott!!! Jag älskar jordgubbar :)

    SvaraRadera
  3. Det där ser jättegott ut! Härligt somrigt!

    SvaraRadera
  4. Det ser supergott ut, jag måste nog också ta och testa det där receptet!

    SvaraRadera
  5. Verkar väldigt gott! Ser riktigt mumsigt ut. :o)

    SvaraRadera
  6. Vad gott det ser ut, längtar också tills de egna "gubbarna" mognat!

    SvaraRadera
  7. Så gott! Har också läst detta receptet i Allt om mat, ska baka den i sommar. :-)

    SvaraRadera
  8. En härlig sommartårta låter det som.

    SvaraRadera
  9. åh vilken fin, och god ser den ut att vara också!

    SvaraRadera
  10. Håller med, jordgubbar är så himla gott! Bakelsen ser också mumsig ut, och fin! :-)

    SvaraRadera
  11. gud vad god den där jordgubbsmoussen ser ut!!! =)
    mvh Lotte

    SvaraRadera
  12. Cupcakesfluffan: Ja, det var riktigt somrig smak på den här.

    Pernilla - Bli min jäst: Ja, jordgubbar är jättegott.

    Annica - annicake: Ja, verkligen somriga.

    Lisa: Tack!

    Ida - Chokladsockerkaka: Det tycker jag att du ska göra, den var jättegod.

    Carina - Bakkonst: Den var riktigt god.

    Linda - Bengtssons Baksida: Ja, jag längtar också. Det ska bli så gott. :-)

    Fridas kök: Ja, den såg riktigt smarrig ut i tidningen så jag kunde helt enkelt inte låta bli att prova. :-)

    Mårtenssons kök: Ja, riktigt somrig.

    Jen: Den var mycket god!

    Carro: Tack!

    Millas Hälsoblogg: Mycket. :-)

    Lotte: Ja, den var mycket god, passar säkert utmärkt som en fyllning i en vanlig tårta också. :-)

    SvaraRadera