onsdag 12 januari 2011

Snöflingecupcake

Jag fick passionsfruktmousse över efter att ha fyllt nyårstårtan och då plockade jag fram några chokladmuffins från frysen och gjorde snöflingecupcakes. Passionsfrukten passar utmärkt ihop med chokladen och det blev ett oplanerat men väldigt gott fika.

Det fina kakfatet fick jag i julklapp av mina svärföräldrar. De hade varit uppmärksamma och hört att jag gärna ville ha ett sådant. Det kommer jag att få mycket användning av.



Dessa cupcakes bestod av:
Chokladmuffins med en fyllning av passionsfruktmousse och täckt med marsipan. Dekorerade med sugarpaste.

20 kommentarer:

  1. Söt cuppis på ett underbart fat! :)

    SvaraRadera
  2. Vilket härligt fat! Har två stycken liknande, det ena har jag i hemlighet lånat av svärmor... ;)

    SvaraRadera
  3. Så söt! Och choklad och passionsfrukt...mmm!

    SvaraRadera
  4. Oh det där ser och "låter" ljuvligt gott

    SvaraRadera
  5. Mums det låter som en riktigt god kombination, måste nog göra dessa cupcakes någon gång :)
    Och tack för tipset som du gav på min blogg :)

    SvaraRadera
  6. Låter som en god kombination! Och vilket fint fat :-)

    SvaraRadera
  7. Mmm låter gott!! Fint fat och snygg vintrig CupCake :)

    SvaraRadera
  8. Åh vilken söt! Hur får du marsipanen så jämn i kanterna när du täcker?

    SvaraRadera
  9. Himla fina, så vintriga liksom :-)

    SvaraRadera
  10. Smart att använda det ihop. Här hemma så slutar det ofta med att jag slänger om det blir lite över, men det känns ju lite fel egentligen...

    SvaraRadera
  11. Vilken söt cupcake! Och fatet var väldigt fint det med!

    SvaraRadera
  12. Jättefin cupcake! Måste verkligen ta mig i kragen och baka något i helgen

    SvaraRadera
  13. Det var en väldigt fin cupcake och ett härligt fat! Svarade i min blogg ang passionsfruktmoussen men kopierar in det här också:

    Synd att moussen blev rinnig den här gången. Men gelatin hjälper säkert. Jag har nog ingen bra regel för mängden gelatin, brukar jämföra lite med motsvarande recept och sen gissa mig fram... Sen beror det lite på ingredienserna också. Mousser som innehåller t.ex. jordgubbar kräver mera gelatin än motvarande mousser med t.ex. blåbär. Nu vet jag inte riktigt hur passionsfrukt och gelatin funkar ihop men när jag tittade på receptet till den här moussen skulle jag säga 3-4 blad.

    SvaraRadera
  14. Jättesöt cupcake! Och fint fat. Jag har gått och fått nått kakfatdille jag :-) Tittar överallt efter fat.

    SvaraRadera
  15. Hej Erika,

    jag vill tacka dig för lån av diverse recept under helgen som gick. Jag har för första gången någonsin bakat till ett bröllop, en liten bröllopstårta och 50 cup cakes. Surfade runt som en galning i min ovetskap, hittade din jättefina och generösa blogg och bestämde mig för att prova några av dina tips. Allt gick bra även om jag höll på till 05 på morgonen dagen innan bröllopet... och brudparet med gäster var oerhört nöjda. Jag gjorde en vit marsipanklädd tårta med snöstjärnor och snöbollar samt brudparets initialer i flower paste. Fyllningen var din chokladkräm/fluff, glasskrämen samt jordgubbsmousse, fast jag bytte till hallon. Otroligt gott och lyckat! Till gästerna chokladmuffins med vaniljfrosting och hallonganschefyllning. Nu är jag heltänd på detta - så roligt, pilligt och pirrigt det var! Så tack igen för att du delar med dig av både vackra bilder och bra recept!
    En fråga: Din chokladkräm gick för mig inte alls att vispa efter att den hade svalnat, den blev mer som köttbullssmet eller fudge och liksom separerade så att vätska trängde ur.. Mysko, även om smaken blev god ändå. Vet du vad det kan bero på? Jag använde Fatzers bak- och dessertchoklad, 70 %.
    Jag köpte även kavlingsbar marsipan på lokala bageriet. Allt gick bra men när locket väl lades på var det lite "bubbligt" här och där i ytan. Alltså små bubblor på några millimeter. Lite trist men helt ok för mig som nybörjare - och snön kan ju vara bubblig. Känner du till om marsipan är känsligare än sugar paste eller en blanding av dessa? Eller var jag bara kass på kavling och ovan..?

    Svara om du orkar.

    Ha det bra, ser fram emot fler vackra bilder och recept! Beundrar dig och dina fantastiska verk!

    Mvh
    Eva

    SvaraRadera
  16. Annica - annicake: Tack!

    Ing-Marie: Tack så mycket!

    Johanna - Bland muffins och pelagoner: Ja, jag gillade fatet. Hihi... om din svärmor inte saknar det så är det nog ok. :-)

    Lena - Tårtan: Tack! Det blev mycket gott måste jag säga!

    Derya Bahceci: Tack! Ja, det var mycket gott.

    Johanna: Mycket smarrigt! Varsågod för tipsen!

    Linda - Bengtsson Baksida: Ja, smakerna passade mycket bra ihop.

    Sara: Tack!

    Carro: Tack! Jag hade nog mest tur att locket passade på just de här, så jag har inget bra tips tyvärr.

    Cupcakesfluffan: Tack!

    Maria: Jag var lite nyfiken på hur de skulle funka som cupcakefyllning, så det var nog en stor anledning till att det blev cupcake av tårtfyllningsresterna.

    Ida - Chokladsockerkaka: Tack!

    Anna: Tack!

    Tove: Tack för svaret, ska testa nästa gång.

    Linda: Tack! Jag har saknat något snyggt kakafat så jag är jätteglad att jag fick ett i julklapp. :-)

    SvaraRadera
  17. Eva:
    Tack så mycket för din fina kommentar. Vad spännande med en bröllopstårta och cupcakes, kan tänka mig att det var mycket jobb att få den färdig. Låter som en god kombination med choklad/vanilj och hallon.

    Som svar på din fråga angående chokladen:
    Det låter som effekten som uppstår om det kommer vatten eller vattenånga i chokladen. Chokladen består av delar som är både vatten- och fettlösninga och kommer det vatten i chokladen kan den lösa upp sockret och klumpa ihop det till större kristaller. Chokladen blir dessutom väldigt tröd, klumpig och svårarbetad. Använder man dessutom en choklad utan emulgeringsmedel, sojalecintin används ofta som emulgeringsmedel i choklad, ska man tänka på att den chokladen blir ännu fuktkänsligare och är mer svårarbetad än vanlig choklad.

    Angående bubblorna i marsipanen:
    Jag har läst ett tips någonstans att man kan ha en liten, ren nål och försiktigt sticka hål på bubblorna så fort man ser dem och sedan fortsätta kavla. Jag har inte råkat ut för bubblor när jag kavlat marsipan, men jag har nog bara haft tur.

    Lycka till med din nya hobby.
    /Erika

    SvaraRadera
  18. Tack Erika för att du tog dig tid att svara! Ska tänka på detta med chokladen och ev nål i framtiden.
    Har du själv med din erfarenhet en favoritchoklad när det kommer till just choklad(kakor) som ska smältas?

    mvh
    Eva

    SvaraRadera
  19. Eva: Jag har testat lite olika sorters choklad men jag tycker inte att det är någon större skillnad på de olika chokladmärkena när man smälter den. Jag har hittills inte upplevt någon som jag tycker är dålig. I flera fall har jag använt vanlig blockchoklad (låter kanske väldigt tråkigt), vilket också har fungerat alldeles utmärkt både smakmässigt och för att smälta den.

    SvaraRadera