torsdag 21 oktober 2010

Vaniljkakor utan bakpulver

Nu när jag är hemma med Algot, som fått vattkoppor, så passar jag på att baka lite. Tidigare i veckan provade jag att baka vaniljkakor där degen innehöll bakpulver. Nu har jag testat en ny variant utan bakpulver.

Blev det någon skillnad på kakorna mellan de olika degarna?
Ja, jag tycker det. Vaniljkakorna utan bakpulver höll formen ännu bättre än de jag bakat tidigare, de här kakorna flöt i stort sett inte ut alls. De blev dessutom slätare på ovansidan. Däremot var vaniljkakorna med bakpulver något godare. Så min slutsats blir att om jag ska dekorera kakor så blir det vaniljkakor utan bakpulver och ska vi bara gotta oss i vanliga kakor då blir det vaniljkakor med bakpulver.

I originalreceptet står det att kakorna ska gräddas 15-20 minuter, men mina började få färg redan efter 8-9 minuter, så det beror nog mycket på storleken av kakorna. Titta på kakorna istället för tiden när ni gräddas dem.




VANILJKAKOR UTAN BAKPULVER

100 g strösocker (1,1 dl)
100 g florsocker (1,7 dl)
1 tsk vaniljsocker
2 st ägg
450 g vetemjöl (7,5 dl)
200 g smör

Gör så här:
Rör ihop alla ingredienser snabbt i en matberedare (eller använd rumsvarmt smör och kör med elvispen). Låt degen stå i kylskåpet minst en timme.

Ta lite deg i taget från kylskåpet och kavla ut degen på mjölat bakbord. Degen ska vara ca 5 mm tjock. Ta ut kakor med kaksmått. Lägg kakorna på en plåt och grädda 8-15 minuter i 170 grader. Ta ut kakorna när de börjar få lite färg i kanten. Låt de ligga på plåten någon minut, använd sedan en stekspade och lyft försiktigt över kakorna till ett galler och låt dem svalna där.

Vill du sätta kakorna på pinne? Då lägger du pinnen under degen och trycker ner degen runt pinnen. Grädda som ovan och var extra försiktig när du lyfter över kakan till gallret, använd stekspade. Se till att inte lyfta i pinnen innan kakan har svalnat helt.


Receptet är hämtat från Oförglömliga tårtor

13 kommentarer:

  1. Hej Erika!
    Ok, det ska jag tänka på att ska man baka för att dekorera dem så skippar man bakpulvret!!

    Häftigt med pusselkakor, att pussla när man är sjuk är ju en perfekt sysselsättning!

    Mvh Milla

    SvaraRadera
  2. Vad bra med en jämförelse så man vet vilket som är de bästa receptet. Tror du att man kan byta ut lite av mjölet å tillsätta kakao för å få dom bruna?

    SvaraRadera
  3. Milla: Ja, visst är pusselbitarna härliga! De gick till och med att pussla ihop efter gräddning, så det bevisar ju att degen inte flöt ut. :-)

    Milli: Tänkte att det kunde vara bra att berätta vad jag tyckte om skillnaden. Jag tror absolut att man kan byta ut lite av mjölet mot kakao.

    SvaraRadera
  4. Tack Erika, då ska jag baka dessa kakor nästa vecka för att dekorera till Halloween. Hoppas lillkillen mår bättre snart, det är segt och tråkigt med vattkoppor.

    SvaraRadera
  5. Johanna: Ja, visst är de söta!

    Kaksmulan: Ja, gör det. Jag rekommenderar det här receptet. Höll formen mycket bättre än det andra. Ska bli spännande att se vad du ska göra. :-)

    SvaraRadera
  6. Såå fina!
    Var har du köpt utstickaren?
    Kul att de gick att pussla med efter bakning.

    SvaraRadera
  7. Annelie: Kakmåttet som pusselbit är köpt på Tårtverkstan, en affär här i Linköping. Den här degen är verkligen jättebra, att man kan pussla med bitarna efteråt visar ju att den inte flyter ut när man gräddar kakorna.

    SvaraRadera
  8. Tack Erika, det här var ju verkligen en toppenkakdeg :)

    SvaraRadera
  9. Therése: Vad bra att du tyckte om den. Jag är väldigt nöjd med de här kakorna, både goda och snygga. :-)

    SvaraRadera
  10. Hej! Jag är väldigt svag för roliga kakmått så de där pusselbitarna måste jag se om jag kan hitta på nätet eller här i stockholmstrakten. Jättegulliga!

    SvaraRadera
  11. Erka Perka: Jag såg dessa här om dagen på en webbutik, men nu har jag glömt namnet. Återkommer om jag kommer på det.

    SvaraRadera
  12. hej! :-)
    jätte fina kakor. Undrar dock hur många det ungefär blir på en satts?

    SvaraRadera