onsdag 4 augusti 2010

Rågbröd i långpanna

Långpannebröd är smidiga tycker jag. Allt gräddas på samma gång och man får portionsbitar färdiga att stoppa i frysen. Fast allra godast är de att äta medans lukten av nybakt fortfarande finns kvar i huset. Det här blir ett gott och saftigt bröd som innehåller lite grovt rågmjöl och linfrön och brödet passar utmärkt med en skiva ost.



RÅGBRÖD I LÅNGPANNA
1 st långpanna

50 g jäst
5 dl mjölk
42 g honung (2 msk)
80 g linfrö (1 dl)
275 g rågsikt (5 dl)
55 g grovt rågmjöl (1 dl)
360 g vetemjöl (6 dl)
20 g havssalt (1 msk)

Gör så här:
Smula jästen och lös upp den i mjölken. Blanda i alla övriga ingredienser utom saltet och knåda i 5 minuter i maskin. Tillsätt saltet och knåda ytterligare 3 minuter. Låt degen jäsa i bunken i ca 40 minuter.

Häll ut degen på mjölat bakplåtspapper och tryck ut degen så att det blir en stor platta. Låt degen jäsa under bakduk i 30 minuter.

Skåra brödet till lagom stora bitar och grädda i 15 minuter i nedre delen av ugnen i 225 grader. Låt bröden svalna på ett galler under bakduk.

11 kommentarer:

  1. Nybakat bröd är ju så himla gott! och att baka i långpanna är ju kanonsmidigt!

    synd man inte kan lägga ut doftinlägg, för jag antar att det luktar underbart i ditt kök nu! :)

    SvaraRadera
  2. Åh så gott, det måste jag ju prova, bakar allt bröd själv så är tacksam för nya recept :) Tycker också att det är smidigt med långpanna, hur gott är det inte att ta upp en bit foccasia tex?

    SvaraRadera
  3. Låter jättegott! Och visst känns det härligt när man skär upp sitt nybakade bröd och känner dofterna omkring sig! Underbart!

    SvaraRadera
  4. Låter som ett gott bröd, alltid tacksamt att baka i långpanna, går så mycket fortare än att tex göra frallor

    SvaraRadera
  5. Åh då gott det ser ut! Jätte fina bilder. Ha det jätte bra! Kram Daniella - BakeCake

    SvaraRadera
  6. Gott det ser ut, själv gjorde jag min första surdegsgrund igår så det ska bli spännande och se om det funkar.
    Kram Karin - Baka Kakan

    SvaraRadera
  7. Annica - annicake: Doftinlägg kanske man skulle satsa på. Fast det vore väldigt jobbigt att surfa runt på mat- och bakbloggar när man är hungrig om det luktade gott hela tiden. :-)

    Johanna - Bland muffins och pelagoner: Foccacia är ju så gott. Det måste jag göra snart. Tack för att du påminnde mig. :-)

    Ida - Chokladsockerkaka: Ja, visst luktar det gott. Risken finns ju i och för sig att man äter för mycket bröd bara för att det är så gott när det är nybakt.

    Cupcakesfluffan: Ja, det går mycket fortare att baka i långpanna än att göra frallor. Väldigt smidigt.

    Daniella - BakeCake: Tack! Jag försöker lära mig fota bra. Alltid kul när någon tycker att det blivit bra. :-)

    Karin - Bakakakan: Hoppas surdegsgrunden blir bra. Det är så gott med surdegsbröd. Jag har inte hunnit baka något sånt bröd än och lagt ut på bloggen, men jag gillar det jättemycket.

    SvaraRadera
  8. Jag älskar långpannebröd, det är så smidigt, och skönt att slippa stå och rulla bullar. Det här ska jag prova nästa gång jag bakar långpannebröd!

    SvaraRadera
  9. Helena S: Ja, visst är det smidigt med långpannebröd.

    SvaraRadera
  10. jag tycker också att långpannebröd är himla smidigt, går snabbt och lätt när man ska baka!

    SvaraRadera
  11. Charlotta: Ja, det är väldigt lite krångel med långpannebröd.

    SvaraRadera