tisdag 27 juli 2010

Spisbröd på gammalt vis

Ibland när jag har filmjölk hemma går jag upp tidigt och bakar det här brödet till frukost. Spisbröd heter det eftersom man steker det i stekpanna på spisen. Brödet äts helst medans det fortfarande är lite ljummet. Eftersom jag vill äta brödet när det är nygjort gör jag ofta bara halv sats.

Den snygga brödhandduken är en av flera bakdukar min mamma har sytt till mig.


SPISBRÖD
16 st

75 g smör
11 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 tsk salt
5 dl filmjölk

Gör så här:
Smält smöret och låt det svalna. Blanda de torra ingredienserna och tillsätt filmjölken och smöret. Arbeta snabbt ihop en slät deg.

Häll ut degen på mjölat bakbord och dela i 16 bitar. Kavla ut varje degbit till en rund kaka. Kavla med en kruskavel eller nagga kakan med en gaffel.

Stek bröden i en torr och het stekpappa tills de fått fin färg, ca 2 minuter på varje sida. Lägg spisbröden på hög under en bakduk att svalna något. Serveras lite ljummna.

8 kommentarer:

  1. Spisbröd är så goda när de är alldeles nygräddade

    SvaraRadera
  2. Åh, älskar spisbröd! Pappa brukade gör det till oss. Dagen efter fyllde vi dem som blev över med färs eller kött. Det var innan tacos och pitabröd kom in i vårat kök...

    SvaraRadera
  3. Åh sånt bröd är ju så himla gott =)

    SvaraRadera
  4. Vilket bra tips på stekpannebröd! Det här ska jag absolut testa!

    SvaraRadera
  5. Cupcakesfluffan: Jag såg att du gjort liknande bröd häromdagen och kände att jag bara måste göra dessa. :-)

    Remsan: Kul att ni åt bröden som tacos, förstår att det passar jättebra.

    sockerrus: Ja, det är jättegott.

    Helena S: Test, du kommer inte att ångra dig. Så himla gott.

    SvaraRadera
  6. Jag bara ÄLSKAR detta brödet, det för mig tillbaka till barndomen!

    SvaraRadera
  7. Det påminner om ett bröd jag har bakat några gånger som heter stompa. Det spörs att det är från medeltiden.

    SvaraRadera